1 maj 2011

Lite snabblagad middagsmat!

Jag hittade det här receptet på en laxrätt som i princip sköter sig själv
när man har lite ont om tid och vill att det ska gå fort.
10 minuters tillagning plus 20 minuter i ugnen är helt ok tycker jag.

Jag provade att göra det här idag och det var så gott
att jag bara måste dela med mig av receptet.

Till 4 pers!

600 gr laxfilé (eftersom vi är tre kör jag 3 st frysta fileér)
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 burk kräftstjärtar i lag (ca 340 gr)
1 tub mjukost med kräftsmak el. skagen smak (200 gr)
2 1/2 dl grädde (går förstås bra med light varianter, men jag kör riktiga grejor)
2 msk konc hummerfond
Lite finhackad dill (om man vill)
1/2 tsk salt
1 krm cayennepeppar
1 dl riven västerbottenost

Till detta pressad potatis (fast jag körde cous-cous för det går fortare)

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 gr. Lägg fisken i en smord ugnssäker form. Salta och peppra. Häll av kräftstjärtarna och fördela dom över fisken.
2. Blanda mjukost, grädde, hummerfond, dill, salt och peppar. Fördela blandningen över fisken. Strö på osten. Gratinera mitt i ugnen i 20-25 minuter.
3. Servera laxen med pressad potatis eller som jag själv med cous-cous.


(maten står i ugnen)


(...och vola!!)




10 kommentarer:

  1. Mums!!
    Så gott det ser ut!
    Måste nog prova :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag hungrig! Det skall jag prova nån gång.
    Vilket jobb med altanen! Men fin blev den i alla fall. Själv har jag använt helgen till borstning av hundarna. Nästan lika jobbigt. ;)
    Ha det gott!
    Ps/Har Du hört nå't?/Ds

    SvaraRadera
  3. Åh tack!! Det får det bli när falukorven och lasagnen är slut här hemma! MUMS!

    SvaraRadera
  4. Låter mumsigt här har vi fått lax med broccolimos å smörsås-gött. Japp thats me 1 år och 10 kilo sedan(alltså kilona är borta nu)/L8

    SvaraRadera
  5. Tackar för receptet. Låter kanongott.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Men jädrar i min lilla låda vad det där lät gott - måste provas :-)
    Kände inte riktigt igen mig inne hos dig idag ;-D

    SvaraRadera
  7. Måste också prova det där, ser görgott ut! Lax är gott och en mycket bra snabbmiddag! :)

    SvaraRadera
  8. TACK för din kommentar på min blogg. Ditt "avtryck" gjorde ju att jag hittade hit:))
    Mums vilket gott recept det ser ut att vara, ska kika in här mer ikväll. Nu är det dags att åka och jobba. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Så där ja..SÅ ska mat lagas.
    Snabbt men ändå gott :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Det låter verkligen jättegott, väl värt att prova. Lättlagade rätter vill man alltid ha!

    SvaraRadera