19 okt. 2010

Kurs

Nu har jag kommit igång med lite aktivitet tillsammans med Atlas igen. Det känns så bra, att man inte bara sitter hemma som en gammal soff potatis.

På måndags kvällarna går vi på Aktiverings kurs, vilket innebär att man får prova olika typer av hundträning. Agility, rally lydnad, special sök, klicker, tävlings lydnad och freestyle.
Kursen ökar kontakten mellan mig och Atlas samtidigt som vi har roligt.

Hittills har vi provat klicker (det gjorde vi första gången), tävlingslydnad (det var andra gången) och nu igårkväll provade vi rally lydnad. Hitills kan jag säga att klicker varit roligast men det beror förmodligen på att jag redan hade gått på en föreläsning om detta och alltså visste vad det gick ut på. Annars tyckte jag faktiskt att rally lydnad verkar himla kul också, problemet är bara att jag har så jäkla kortminne att jag inte kommer ihåg från gång till gång vad pilarna på skylten betyder. Men det kommer väl fastna med tiden. Farten ska jag nog kunna fixa.

För övrigt kan jag berätta att Atlas var hel jobbig i gårkväll. Normalt brukar han sällan eller aldrig skälla, men igår skällde han hela kvällen kändes det som. Han var verkligen mån om att tala om att han minnsann fanns och "kolla på mig". Det var inte många som hörde vad kursledaren sa och jag skämdes som bara den PUH!

Jag tar tacksamt emot kommentarer hur jag kan lösa det här "problemet".

1 kommentar:

  1. Hej!
    Verkar vara en rolig kurs Ni går!
    Imorgon startar jag min klickerkurs på Orust BK och det ska bli jättekul.
    Om skällandet, så är det nog frustration över att inget händer, för det brukar det ju göra på det där stället, tycker han. Det råd jag har att ge, är att Du, om Du kan, klickar och ger godis när han är tyst. Kan Du inte klicka, om det stör, så kan Du bara mata med godis så fort han är tyst. Det gäller att vara snabb och belöna precist. Har samma problem med Klicker och till slut lugnar han ner sig och skäller inte så mycket, men gnäller istället, förstås. Men, det är bara att fortsätta och att koncentrera sig på hunden om man vill ha resultat.
    Fina bilder från promenaden!
    Ha det så gott och kramar från oss!

    SvaraRadera