20 aug. 2010

Ringträning

Igår kväll var vi på vår första ringträning, eftersom jag anmält Atlas till Västkustvalpen på söndag.
Tänkte att det kunde vara bra med lite träning på det och kanske få lite tips.
Att träna lite utställning är ju att ge sin hund lite bättre förutsättningar för att uppskatta utställningen och tycka att det är roligt. Lika roligt som matte tycker.

Ringträningen hölls på Klarebergs Djurägarförenings fält ute i Kärra.
Väl där skulle vi placera oss i rätt grupp dvs rätt grupp till rätt storlek på hund, ok då hamnade vi alltså i gruppen "stor" hund (fast jag tycker inte att Atlas är så himla stor). Till en början hade jag fullt sjå med att bara hålla Atlas eftersom han älskar att hälsa och "prata" med alla.
När det gått en stund och jag till slut fått ta i med hårdhandskarna började han fatta galoppen och satte sig snällt hos mig men ville fortfarande skälla och tala om att han minnsan fanns.

När det blev vår tur att gå fram till "domaren" skulle vi ställa upp oss och bli hanterade av främmande person, vilket gick utmärkt och sen bli uppställd och stå kvar i den positionen...gick inte alls.
Atlas är så van att sätta sig ner så fort jag håller en godis i handen eller bara framför nosen, så det var vad han gjorde, vägrade att stå fint. Nej, han skulle bara sitta eller varför inte ligga!!

Sen skulle vi springa fram och tillbaka och runt i ringen, det gick däremot mycket, mycket bättre.
Vi hade fin kontakt med varandra hela tiden och det är viktigt fick vi lära oss.

Så nu återstår att träna på att stå fint. Jag har ju 2 hela dagar på mig :-)

Nu ska vi iväg och klippa klorna och sen ska här badas och trimmas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar