2 aug. 2011

Min semester!

Första semester veckan:

Det är söndag morgon, bilen är packad och vi styr mot Sotenäs. Där skulle vi tillbringa våran första semester vecka. Vi hade hyrt en liten röd stuga med vita knutar utan vare sig el eller vatten. Verkligen ”back to basic” s.a.s. Något som jag för övrigt tycker är väldigt skönt och kan rekommendera om man vill komma bort från all stress liksom. Om inte annat så uppskattar man det man har hemma desto mer när man kommer hem. För här fanns ingen telefon, ingen tv, ingen dator bara en gammal radio så att vi kunde lyssna på lite nyheter från världen utanför. Vi läste böcker, spelade kort, löste korsord grillade god mat och drack gott vin. Bara ”va” liksom. Duscha och hämta vatten fick vi åka till Hamburgsund för och göra. Funkade hur bra som helst. Vi gjorde lite utflykter också till Hamburgö, Smögen och Kungshamn. Där är så himla vackert, Västkusten är verkligen en pärla.

Andra och tredje veckan:

Vi fick ett par dagar hemma innan det var dags för nästa resa. På onsdags morgonen satt vi på planet till New York. En gammal dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Åtta dagar skulle vi tillbringa här. Vi landade mitt på dagen i ett hett New York cirka 30-35 grader något som för övrigt skulle hålla i sig hela veckan. Vi tog en ”Yellow Cab” till hotellet som låg mitt på Manhattan. Checkade in och begav oss sen direkt ut på stan. Vi kom snabbt underfund med att det bästa sättet att få en geografisk uppfattning om N.Y var att ta en rundtur med sightseeing bussarna. Så första turen körde oss Downtown (Chinatown-Little Italy-SoHo), där Wall Street och största shopping området finns.

Dagen efter tog vi andra turen som tog oss Uptown till Central Park och Harlem.

Det här var jättebra eftersom ingen av oss hade en aning om hur områdena låg och hur stort det faktiskt är. Men man blir snabbt ”Kalle världsvan” och det dröjde inte länge innan vi tog oss fram med hjälp av tunnelbanan. Så jäkla smidigt och rädd behövde man inte alls vara.

Resten av veckan bestod sen av besök på olika sevärdheter som Frihetsgudinnan, Empire State Building, Strawberry Field i Central Park, besök på tre olika jazz klubbar (Iridium, Dizzyz och Blue Note), såg Musicalen Lion King på Minskoff Theatre på Bradway och shoppade förstås. För min del blev det inte så mycket kläder men väskor och skor fick jag med mig hem.

Resan hem gick också bra men det tog nästan en vecka innan vi kom in i den vanliga rytmen igen. Sen har vi bara varit hemma och latat oss den fjärde veckan. Jaa, det är inte riktigt sant för jag har faktiskt jobbat ett antal timmar sammanlagt och dom tar jag ut nu, i stället för en femte semestervecka. När man jobbar med det jag gör så kan man inte vara helt ledig för det finns ingen annan som gör mina arbetsuppgifter, alla vill ju ha sin lön till exempel.

1. Kungshamn är pärlan tycker jag som bor där:)
    Kram

2. Vad härligt ni verkar ha haft det!

3. Nästa gång du är här så hör du av dig!
    Skulle va så kul att träffas :)
    Kram

4. Åhhh vilken mysig semester ni har haft! Härligt att vara i en stuga utan varken vatten eller el!!
    Svar: jag har använt mej av gratis programmet picnik.com o så har jag gjort fotot i svart vitt o sen suddat tillbaka färgen! Super smidigt o enkelt!
    Kram K

5. Hej, hej Monica...kul att du tittade in hos mig! Nu har jag suttit här & läst,läst, läst. Härlig Blogg! Lyfter på min Hatt och kommer åter!
    Må väl & njuuuut av sommaren.

6. Ojojoj...du har hunnit med en hel del.
    Vilka minnen. Från en liten stuga utan el till storstan. Stora kontraster :)
    Kram!

7. Jädrar vad du hunnit uppleva, men jag måste säga att det är den lilla röda stugan med de vita knutarna som lockar mig mest :-)
    Kramar

8. Låter som en helt fantastisk semester! Väskor och skor låter som bra inköp ;) Kram på dig!