2 nov. 2012

Resan till Shanghai Dag 4 och 5



Dag 4.

Jag tog ensam taxi tillbaka till Nanjing road. Scary nej inte ett dugg.
Man har en lapp som det står på kinesiska vart man ska som man visar taxi chauffören och sen är det bara att gå in och sätta sig. Och det är billigt herre jeflars så billigt. En taxi resa på ca tio min kostar ca 25 kronor. Ja men fatta att man åker taxi överallt!
Här gick jag hela dagen!

Det blev shopping på en del butiker.
Men återigen, jag tycker inte att det är särskilt billigt faktiskt. Om man tar dom vanliga butikskedjorna som t.ex
H&M, så är det samma varor som hemma men något dyrare till och med.
Jag kollade i en Ecco butik, ett par skor som jag nyss köpt hemma (inför resan till Rom)för 1300 kronor kostade 1900 kronor här (exakt likadana)!!
Och här är väldigt väldigt många lyxbutiker och där går jag man överhuvudtaget inte in i.











Sen taxi hem och invänta mannen, därefter blev det promenad i våra egna kvarter och middag på en lite mer europeisk restaurang. Mannen tog faijtas och själv beställde jag lasagne.
Den maten var väl inte heller någon smaksensation men ok.

Dag 5

Eftersom jag var väldigt trött tog jag det lugnt den här förmiddagen.
Senare framemot lunch blev det en promenad på ca 30 minuter och då fann jag ett mindre köp centrum. Men med bättre priser. Här blev det inhandlat en tröja och en liten svart mini jacka.
Samt ett par skor.
Lunch på MC Donalds.
När jag var inne i detta centrumet såg jag att där fanns en (Japansk) Tepanjaky restaurang, och tänkte att den ska vi testa vi ikväll.
På kvällen provade vi att åka tunnelbanan för första gången och det var jätte smidigt och kostade 3 kr, och tågen gick var tredje minut...Hallå Göteborgs Lokal Trafik...VAKNA!!!
Vi åt vår middag på den här tepanjaky restaurangen, och för 168 kr fick man äta och dricka hur mycket man ville.
Jag beställde kött, kyckling och nudlar som kocken till lagade medan vi såg på.
Man sitter alltså vid ett bord runt kockens stekbord.
Det här var så gott, godaste jag ätit hittills. Och sen frukt till dessert.














Ja, jag äter med pinnar!












Därefter tog vi taxi till Yanyan Garden ( jag hade ju varit där tidigare, men detta ska upplevas på kvällen enligt min kinesiska följeslagare), dom gamla kinesiska kvarteren.
Mycket vackert i kvällens sken. Här säljs mycket äkta kinesiska varor.


















Ska försöka lägga ut en film från dessa kvarter också, om jag lyckas.

Önskar er för övrigt en härlig fredag!



2 kommentarer:

  1. Jisses, var 3:e minut? Det e annat än Västtrafik det!!!!! Åh, den restaurangen såg ju helt förträfflig ut den.. va mysigt att hitta ett sånt guldkorn..
    Härligt att du delar med dig.
    Ha en bra helg
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag känner igen mig och längtar tillbaka.

    Välkommen till min blogg. Jag återkommer också till dig.

    Ha det fint!

    KRAm

    SvaraRadera