1 nov. 2012

Shanghai Dag 2 och 3



Dag 2.

På morgonen har våra väskor ännu inte kommit och min mobil är helt död.
Laddaren ligger naturligtvis i väskan som jag inte har.
Därför börjar dag två direkt efter frukost (som var helt ok, det mesta man
förväntar sig ska finnas, finns).
med att hitta en laddare, säkert inga problem tänkte jag eftersom jag sett en butik som sålde mobiler
i stort sett granne med hotellet. Väl inne i butiken konstaterar jag att dom bara säljer telefoner.
Alltså inga tillbehör (!) min sökan efter laddare går vidare.
Upptäcker det ena shoppingcentret efter det andra och konstaterar att  här är mycket dyrt och bara exclusiva affärer, med andra ord inget för mig. Jag hittar i alla fall en butik och kan köpa min laddare 280 pickadoller kostar den...
På vägen tillbaka blir det lunch på KFC Kentucky Fried Chicken En kycklingburgare för typ
20 kronor med dricka och den var jättegod.
Tillbaka på hotellet blir det en kaffe Caramell Maschiato från Starbucks som ligger granne med hotellet, 34 kronor för mellan storleken.
Vilar på rummet och tar mig sedan till hotellets gym där jag gymmar i drygt en timme.
Helt ok gym, inte så många maskiner men i princip dom man behöver så som löpband, crosstrainer,
magtränare, gammal typ av cross trainer, och några kombinerade för
ben och axlar, rygg, armar och bröst.

På kvällen är vi (jag, maken och hans norska kollega) inbjudna till en middag här i Shanghai,
med kines chefen och hans fru och dotter på en av Shanghais restauranger nr 1...
Shanghai Min (Lyx  restaurang)
Där sällskapet fick sitta i ett eget slutet rum runt ett stort runt bord med gsnurrande glas skiva.
Kines chefen beställde in mellan 15-20 olika rätter som ställdes på den
snurrande glas skiva.
Här plockade man var och en från alla rätter och allt skulle smakas,
Räkor, tofu, kött, fisk, nudlar, fisksoppa, dumplings (kinesisk specialite med typ köttfärsblandning i en deg klump som steks, lite åt vårrulle hållet typ) ,thé, ja allt möjligt.
Och det mesta var enligt mig inte ljuvligt gott men helt ok.
Här vågade kunde jag inte ta några bilder, det passade sig inte riktigt liksom..

Dag 3.

 Efter gårdagens middag, bestämde kines chefen att jag skulle visas runt av chefens fru som var höggravid!!! visas runt i shopping staden bland olika sevärdheter. 
 Så hon kom till hotellet och hämtade mig. Det här kändes (för mig) väldigt jobbigt obekvämt eftersom vi inte är vana vid den här servicen.


Här har vi köpt dumplings.

 










Tillverkning av dumplings











Vi hoppade in i en taxi som tog oss till det gamla Shanghai / Yuyuan Garden.
Typiska kinesiska hus och butiker.
I dessa vackra gamla hus med trädgårdar bodde bara dom rikaste människorna förr. 
Idag är det bara för besökare.
Vi besökte trädgårdarna med sina vackra hus, och med små bäckar med guldfiskar i.
Fantastiskt många guldfiskar dessutom och STORA!!!






















Däreftertog vi lunch för mig blev det en sallad, här var det dyrare, min sallad kostade runt 80 kr.
Sen tog vi taxi vidare till den klassiska gatan Nanjing Road.
Och min kinesiska följeslagare visade mig ett av alla Copy Markets.
Hon visade mig in, men tog därefter taxi hem.
Jag hade ju varit väldigt noga med att säga till henne att vila om hon behövde
och att det var helt ok för mig att gå själv, jag förstod ju att hon var trött.
En anna sak var att jag ville betala för oss men trots flera påpekande fick jag inte göra det.
Så hon fortsatte hemåt och jag gick på copymarket.

Ullared har hittat hit också!










Där var det hemskt. Fyra våningar med exakt samma saker (skor, väskor, jackor, kläder, smycken, och så började det om igen) och säljare som var på dig hela tiden.
Jag köpte i alla fall 2 par converse skor (höga) ett par vita och ett par röda för 220 kronor.
Det var billigt. Jag hade fått lära mig (av min följeslagare) att aldrig betala mer än halva utgångspriset.
Och utgångspriset för ett par var 180 kronor, aha!! tänkte jag snabbt 90 kronor då.
Sen skulle jag få ”special price” om jag köpte två dvs 180+180=360 jag skulle få ge 340.
Ha, ha sa jag nej nej 180 för två.....
No No....Osv Osv jag lyckades inte hela vägen med det jag tänkt, men det slutade på 220.
Dvs 110 kr för ett par och det tyckte jag var ok.

Därefter besökte jag ett daily spa. Och tänkte att jag skulle fixa mina naglar för det har jag aldrig gjort. Kollade prislistan och det stod 28 kronor per nagel....ok tänkte jag
 jamen det verkar nog billigt.
Jag gick in och sa vad jag ville ha, men se då hade jag väl fattat lite fel för det skulle kosta 680 kronor och nej, då vet jag att det i så fall skulle vara dyrare än hemma, så nej tack.
Däremot frågade jag vad jag skulle få för dom där 280 kronorna.
Jo manikyr och lack på det. Så det fick det bli.Och det blev ju fint, eller?









Slängde mig sen i en taxi hem och sedan var det dusch och invänta mannen
Därefter tog vi taxi tillbaka tillbaka till Nanjing road. Käkade en middag på
någon ställe som jag inte minns vad det hette. Jag åt i alla fall grillad kyckling.
Och mannen något liknande sushi. Återigen ingen större hit kanske men ok.

Om ni inte tänkte på det så skrev jag att chefens och hans fru hade med sig sin dotter till restaurangen och att hon nu var höggravid. I Kina får man bara föda ett barn!
Vet ni vad straff avgiften blir för dom??? Tänkte väl det....200.000 kronor.
Men det drabbar ju ingen fattig, snacka om att det blir en klass fråga!

Imorgon fortsätter resan! Och då hoppas jag att inte det kommer se lika illa ut, jag vet fan inte varför det blir så konstigt men det får ni stå ut med.

4 kommentarer:

  1. Kul läsning! :)
    Och vilken resa ni har haft!

    SvaraRadera
  2. Oj vilken resa du verkar göra!
    Ps, det blev en sväng på gymmet med :-)

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar resa du får vara på.
    Men ETT barn!!!
    Stackars dom!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jisses, vilken kultur... Härliga bilder du lagt ut.. Maffigt med guldfiskarna ☺
    Ha en riktigt härlig helg och sköt om dej.
    ♥☺♥KRAM♥☺♥

    SvaraRadera