7 nov. 2012

Resan till Shanghai Dag 6

Dag 6.

Söndag och mannen var ledig.
Vi drog över till Pudongsidan och gick där och strosade.
 Lunch blev det på Pizza Hut i Big Grand Mall (stort shopping center med sju våningar om jag inte minns helt fel).
Därefter begav vi oss upp i SWFC Shanghai World Financial Center även kallad "Kapsylöppnaren"
en byggnad på 492 meter som man kunde åka upp i.
100 våningar upp (eller 474 meter upp), går man på glasgolv (delvis, man måste inte det) och har en fantastisk utsikt både uppåt utåt och neråt. Men inget för den höjdrädde kanske.
Jag är jefligt höjdrädd, men jag är också jefligt envis..så här tvingar jag mig själv till detta.
Och pungar ut med 150 riksdaler.
Efter denna hisnande upplevelse tog vi tunnelbanan (linje 2) tre stationer (mot Pudong Flygplats) och gick av vid Shanghai Science & Technology Museum. Precis i den stationen ligger en bra copy market.
Säljarna är fortfarande intensiva men bättre här en på första stället jag var.
Här blev det bara en väska för min del, men nu var det makens tur liksom..

På kvällen blev det middag vid The Bund (promenad stråk på Pudong sidan) på en tysk restaurang som hette Paulaners Biergarten. Typisk tysk mat om man nu har tröttnat lite på det kinesiska köket.

Dag 7.

Min sista dag här i Shanghai.
Jag reser inte hem förrän 23.30 i natt så något ska jag väl kunna hitta på idag också.
Jag vet att jag ska prova att åka Maglev, Shanghais höghastighets tåg. 450 km i timmen...

…. dagen tillbringades i lugn o ro på hotellet faktiskt. Jag var helt slut efter allt promenerande.
Istället läste jag ut Jonas Gardells bok ”Torka aldrig tårar utan handskar”, eftersom jag hade spelat in serien och skulle se den när jag kom hem. (så här i efterhand kan jag säga att serien var bra, men boken mycket bättre)

Efter att ha åkt till flygplatsen med Maglev tåget var jag lite besviken, tåget ska enligt reklamen göra 450 km i timmen men när jag åkte kom vi ”bara” upp i 301 km i timmen. Jag fick veta att dom inte får köra så fort som dom kan på kvällen..hmm synd att jag inte visste det.

Flög hem från Shanghais ”nya” flygplats Pudong via Frankfurt och Göteborg.
14 timmar i flyg är inte kul, men ska man ha kul får man bita ihop.

Summering, Shanghai trevlig stad, mycket sevärdheter, shopping ganska dyrt, maten smakade ok och transport var oerhört billigt..